Motor Trends resa började med Björn Brunnhagen. Med en lång Toyota-historia bakom sig lever han idag ett något lugnare liv som pensionär. Men redan på 60-talet föddes Björns intresse kring Toyota och han var en av krafterna som stod bakom Toyotas etablering i Sverige.
Under 1960-talet jobbade Björn på Wiklunds som var ett dotterbolag till den stora koncernen Salén & Wicander. Koncernen bildades 1961 genom en sammanslagning av Salénkoncernen (rederi) och Wicander (kork). Syftet med sammanslagningen var att importera och marknadsföra utländska produkter i Sverige. Dotterbolaget Wiklunds sålde på den tiden Rolls-Royce, Bentley och Alfa Romeo men ville också ha en volymbil.
Toyota når den svenska marknaden via Danmark
Fram till 1968 hade Toyota främst sålts i Sydsverige då bilhandlaren Ingemar Falgard börjat ta in bilar via danska Erla Auto Import som introducerade Toyota på den skandinaviska marknaden, trots att japanernas intresse för Europa initialt var svalt. Men danskarna hade visat sig vara framgångsrika. I mitten av 60-talet gjorde de en ökning från en import på 400 Toyota Crown till 1500 nya bilar året efter. Det var en utveckling som imponerade på japanerna.
– På den tiden satt jag som försäljningschef för Wiklunds i Täby och fick en förfrågan om att ta in Toyota. Men detta möttes av en viss skepsis från ägarhåll och jag blev tvungen att övertyga Sven Salén om att Toyota var en bil att lita på, berättar Björn.
För att lyckas med detta tog Björn med sig Sven på en åktur i Stockholm. Sven var så skeptisk till det japanska bilmärket att han bad sin privatchaufför köra efter i en Rolls-Royce ifall den Toyota de åkte i skulle gå sönder. Åkturen var lyckad och Sven Salén övertygades om den japanska kvaliteten och godkände Björns fortsatta arbete med Toyota.
Björn startar Motor Trend
Omständigheter förde senare Björn till Skaraborg och i början av 80-talet var tiden mogen för Björn att börja sälja Toyota i egen regi. 1984 startade han Motor Trend i Mariestad och till sin hjälp hade han sönerna Thomas och Mikael. Idag är Mikael Motor Trends VD och ägare.
Fascinerad och inspirerad av Toyotas sätt att driva sin verksamhet med fokus på tidig problemlösning och kvalitet kände Björn att det var ett märke han ville jobba med.
– Jag har varit i Japan och där fick jag se hur de redan på ritningsstadiet undersökte om något kunde tänkas gå fel. De var beredda att ändra upplägget i hela fabriken för att undvika problem. Att de hade en VD som valde att lyssnade på montörerna kändes unikt och intressant, berättar Björn.
Ända sedan starten på 80-talet har Motor Trend drivits och utvecklats i sann Toyota-anda. Med Toyotas värderingar om respekt, teamwork och ständig förbättring som ledstjärnor har Motor Trend växt till att idag finnas på åtta orter, från Arvika i norr till Halmstad i söder. Var resan slutar kan man inte ens sia om, men både Motor Trends och till viss del även Toyotas etablering i Sverige börjar med Björn.